Zoekwoordenonderzoek

Waarom een zoekwoordenonderzoek?

Er zijn twee manieren om je bezoekers op je website te krijgen, SEA: (Search Engine Advertising) dit is de betaalde manier om hoger in de zoekmachines te komen. Daarnaast kun je ook door middel van SEO: (Search Engine Optimalization) gratis hoger in de zoekmachines te gaan komen.

Deze laatste manier om gratis meer bezoekers te gaan krijgen is waar we hier over spreken en dat kan wel enige tijd gaan duren, en daarom is het handig om een goed zoekwoordenonderzoek te gaan doen voordat je druk met nieuwe berichten bezig bent.

Wanneer je meer bezoekers naar je website wilt gaan krijgen, en daarvoor niet wilt gaan betalen is het handig om te weten welke op zoekwoorden er vaak gezocht wordt en hoe de concurrentie is op deze woorden. Deze zoekwoorden kan je dan gaan gebruiken in de artikelen die je schrijft op je website of blog pagina.

zoekwoordenonderzoek

Google AdWords, de tool voor een goed zoekwoordenonderzoek!

Misschien heb je al ervaringen met AdWords, maar zo niet zal ik hier een uitleg geven. Wanneer je een Google account hebt, kun je ook inloggen bij Google AdWords. Maak anders een nieuw account aan.

Wanneer je dit gedaan hebt kun je inloggen en kom je op het dashboard van Adwords, ga bovenin het scherm naar hulpprogramma’s en klik op de zoekwoordplanner. Dit is de tool waarmee je kunt onderzoeken welke zoekwoorden er populair zijn en wat de concurrentie op deze woorden is.

Klik op nieuwe zoekwoorden zoeken met woordgroep, website of categorie.

Hier begint het zoekwoordenonderzoek:zoekwoordenonderzoek

Wanneer je op dit scherm komt kun je een aantal dingen gaan doen. In de bovenste kolom kun je woorden invullen waarvan je denkt dat ze relevant zijn aan jou product of service. Probeer met het bedenken van nieuwe woorden, te denken vanuit de klant. Waar zou je klant op gaan zoeken om bij jou website terecht te komen? Wanneer je een aantal van deze woorden hebt ingevuld kun je ook nog je zoekfilters aan gaan passen als je wilt. Dit hoeft geeft je een mogelijk nog gespecificeerder te gaan zoeken, maar is niet zozeer nodig.

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om een bestemmingspagina in te vullen. Dit kan bijvoorbeeld je eigen website zijn, dit werkt alleen wanneer je al meerdere zoekwoorden op je website hebt staan en al dagelijks bezoekers op je website hebt. Heb je dit niet dan kun je hier de website van een collega of een concurrent invullen. Dit kan je altijd doen om te kijken welke zoekwoorden hun gebruiken, en deze zoekwoorden kun je dan zelf ook gaan gebruiken. Ook hierbij kun je weer je zoekfilters aanpassen.

Als laatste kun je ook nog op productcategorie gaan zoeken naar relevante zoekwoorden, vul hierbij de categorie in waarin jou dienst of product thuis hoort. Ook hier kun je de zoekfilters nog aanpassen.

Klik uiteindelijk op ideeën opvragen, en daarna is het belangrijk dat je klikt op “zoekwoordideeën” en NIET op “advertentiegroepideeën”.

Tips bij je zoekwoordenonderzoek:

Wanneer je dit allemaal gedaan hebt komt het leukste gedeelte, het gaan vergelijken van verschillende zoekwoorden. Kijk hierbij naar de gemiddelde zoekresultaten per maand en de concurrentie op de zoekwoorden. Kies met voorkeur zoekwoorden waar de concurrentie normaal of hoog is. Wanneer de concurrentie hoog is betekend dat er veel op gezocht zal worden op dat zoekwoord. Probeer jezelf te onderscheiden in de content die je schrijft, en probeer het plaatsen van nieuwe berichten te combineren met zoekwoorden waarop de concurrentie laag is maar waar wel veel op gezocht word.

Deze combinatie van het plaatsen van berichten zal je in de toekomst ten goede komen, en de zoekwoorden zullen elkaar gaan versterken.

Probeer regelmatig opnieuw een zoekwoorden onderzoek te doen en deze te gebruiken om zo een constante stroom van nieuwe zoekwoorden voor jou website te krijgen. Wanneer je elke week, 1 of meerdere nieuwe berichten plaatst op je website met daarin goede zoekwoorden verwerkt zal je zien dat je na een aantal weken al snel meer bezoekers zal gaan zien op je Analytics account.

Nog een leuke tool voor een goed zoekwoordenonderzoek:zoekwoordenonderzoek

Een andere handige tool voor een goed zoekwoordenonderzoek is Google Trends, een gratis tool waarmee je zoekwoorden met elkaar kunt vergelijken. Wanneer je twijfelt over 2 of 3 zoekwoorden kun je deze in Google Trends met elkaar vergelijking. Dit om de juiste keuze maken voor het zoekwoord wat je kunt gaan gebruiken voor een nieuw bericht.zoekwoordenonderzoek
Vond je dit artikel waardevol, en heb je nog verdere vragen of aanvullingen? Laat het dan in een reactie weten onder dit bericht!

Heel veel succes bij je eigen zoekwoordenonderzoek.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *